Teh Tarik Kurang Manis Satu!

Assalamualaikum. Semoga pembaca blog effa sentiasa berada dalam rahmat Allah swt dan dimasukkan dalam syurga tanpa hisab.

Apa istilah kurang manis? Entry ini entry santai. Bercerita istilah kurang manis.

Sepanjang hidup ni, kalau order air manis, contoh Teh Tarik kurang manis. Tak dak nya nak dapat kurang manis. Pasti manis melecaihh. 🤣

Bertambah-tambah air tau nak hilangkan rasa manis. Dan yang manisnya itu dari susu pekat.

 

Bertambah-tambah air still tak hilang manisnya 😑

 

Yang tak sihat itu lah selalu makan. Dah tau tak elok, tapi mau juga minum siapa suruh. (Sekali sekala tak mengapa mungkin 😜)

Kalau dulu di rumah memang laju je penggunaan susu pekat. Sebab suami minum 3 in 1 dan WAJIB kena tambah susu pekat. Tapi sejak dua menjak berShaklee dan dapat kesedaran mengenai kesihatan. 1 tin susu pekat, tahan berbulan-bulan, kadang-kadang terbuang, sebab dah lama sangat. Alhamdulillah. Berubah arah lebih baik kan lebih bagus.

 

 

Tahu tak dalam susu pekat manis tin KECIL. Ada 35.5 sudu teh GULA! So tak perlu hairan kenapa tak menyihatkan ambil air bersama susu pekat. Sebab banyak kandungan gula putih.

Kalau nak tau, orang Malaysia ni makan paling banyak gula putih. Hohoho. Sebab tu kadar obesiti dan kencing manis @ diabetes di Malaysia adalah tinggi.

Sesetengah makanan dan minuman, depa tak tulis gula. Tapi nama yang menggantikan gula adalah, Glukosa , Frukrosa, Laktosa, Maltosa, Sukrosa, Sirap Glukosa, Sirap maple, Molases, Sirap hitam, Sirap kencana, Dektrosa, Sorbitol.

So bagi pengguna tegar susu pekat manis, bawa- bawa la bertaubat sebelum sakit ye. Hehe..

Kalau tak mau insaf juga. Nanti kalau kena kencing manis, (gurau je) cari untuk Vivix. Vivix ni memang berkesan untuk turunkan kadar gula dalam darah (ini serius)
Moga semua dapat manfaat dari entry effa kali ni yea. 😉

4 Comments
  1. May 4, 2017
  2. May 10, 2017
  3. June 9, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!