Merawat Ekzema Tanpa Steriod

Assalamualaikum

Pernah dengar tentang ekzema? Dahulu saya ingatkan ekzema ni hanya terjadi pada bayi dan kanak- kanak sahaja, rupa-rupanya orang dewasa pun ada yang menghadapinya!

Bila dah dewasa, dan ekzema teruk, ada golongan masyarakat memandang serong dan geli pada yang menghadapi ekzema ni. Padahal bukan berjangkit pun..

ekzema dewasa

 

Ramai orang tidak tahu apa itu ekzema atau bagaimana rupa sebenarnya. Tanpa pengetahuan dan kesedaran, terdapat kecenderungan untuk tidak mahu mengambil tahu mengenainya dan ada yang dah teruk baru jumpa doktor sehingga menyebabkan kesakitan yang berlarutan.

Di Malaysia, pada zaman sekarang memang peratusan ekzema dah meningkat. Banyak faktor yang menyumbang, pemakanan, persekitaran, vaksin (trigger) , dan macam- macam lagi.

Apa itu Ekzema?

Ekzema adalah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Bagi mengelakkan ia menjadi teruk, pastikan kawasan kulit kering sentiasa dalam keadaan lembap dengan sapuan losen atau krim khas agar tidak mengalami kegatalan mahupun mengelupas yang berpanjangan.

Ia salah satu penyakit kulit yang biasa dikaitkan dengan alahan dan disebabkan oleh faktor dalaman contohnya mewarisi genetik serta alam sekitar. Ia tidak berjangkit melalui sentuhan.

Terdapat beberapa jenis ekzema yang dihidapi seperti ekzema atopi, dermatitis sentuh, kulit kepala, tangan atau kaki.

Namun, jenis ekzema yang biasa dihidapi adalah ekzema atopi yang dikaitkan dengan penyakit lain seperti asma dan rinitis alergi iaitu simptom hidung berhingus, bersin teruk yang berulang serta gatal.

Kesan penyakit ini pada kanak-kanak boleh dilihat pada bahagian lutut, pelipat siku, atas punggung, buku lali, belakang telinga, muka dan kulit kepala manakala pada orang dewasa lebih ketara di belakang lutut serta pelipat siku.

Ia menunjukkan keadaan kulit sangat gatal yang boleh dicirikan sebagai kecacatan dalam fungsi halangan kulit dan sistem imun tidak normal.

Menggaru akan merosakkan kulit, menyebarkan jangkitan ruam dan bakteria yang akan membuatkan pesakit berasa lebih gatal serta bertambah teruk.

Rawatan Ekzema

Ekzema boleh dirawat menggunakan beberapa pilihan:

Sering kali kalau jumpa doktor, doktor akan berikan

  • Krim Steriod. Ia digunakan bagi membantu mengurangkan radang dan memulihkan kulit. Steroid boleh didapati dalam bentuk ubat sapu dan krim gel yang mempunyai kandungan steroid berbeza sama ada sedikit, sederhana atau kuat. Ia biasa digunakan apabila perlu saja.
  • Krim topikal steroid dan kombinasi antibiotik. Apabila ekzema menjangkiti kawasan lain, doktor mungkin mencadangkan untuk mengambil antibiotik yang digabung bersama steroid jika penggunaannya tidak lagi berkesan. Ia boleh disapu pada kulit mengelupas bagi menentang kemunculan kudis.

 

Namun berubat dengan steriod akan memberi kesan yang buruk untuk jangka masa panjang. Kulit akan menipis, dan ekzema itu takkan pulih sebenarnya jika bergantung pada steriod. Ianya hanya mengurangkan sementara sahaja.

Rawat Ekzema tanpa Steriod

Sebenarnya ekzema boleh diubati. Jangan putus harapan buat yang menghadapi ekzema.

Vivix adalah salah satu ikhtiar yang dapat membantu pesakit ekzema kembali pulih tanpa perlukan steriod.

 

vivix-bottle

Vivix adalah satu ikhtiar yang mampu membantu allergik kembali pulih. Ini adalah kerana Vivix bertindak dengan empat cara:
1. Mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit

2. Memberikan tenaga kepada sel yang lemah

3. Memperbaiki sel yang telah rosak

4. Mempertingkatkan prestasi sel

Seperti yang diketahui, badan kita ini terdiri dari sel dan Vivix ini plak bertindak memperbaiki sampai ke tahap sel dan DNA.

Vivix ™ mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine,  Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Kebaikan polifenol menyediakan bantuan terbaik menentang pembentukan penyakit kronik adalah kerana ia mengandungi komposisi antioksida

Poilfenol inilah yang akan melindungi sel tubuh dari kerosakan akibat radikal bebas. Caranya ia mengikat radikal bebas dari menyerang tubuh kita dan mencegah inflamasi dan peradangan sel tubuh.

Sifat antioksidannya yang kuat membuatkan ianya begitu istimewa. Bila ianya melindungi sel, secara tidak langsung akan mengekalkan awet muda kerana ia melambatkan penuaan sel.

Di sini saya sertakan testimoni – testimoni yang telah mengambil Vivix untuk masalah ekzema dan menunjukkan kesan yang sangat ketara!

 

IMG_2016-05-04 18:41:48

 

vivix ekzema

kredit utk nurulaziyana dot blogspot dot com

 

Kesan seawal 7 hari selepas menggunakan Vivix. Ternyata Vivix ni memang berkesan. Kita kena ikhtiar rawatan lain tanpa steriod. Sampai bila nak bergantung pada ubat steriod kan?

 

Kalau korang ada masalah yang sama, atau saudara yang perlu saya bantu, boleh segera hubungi saya dengan whatsapp saya di 0195738234 Effa 🙂

Jika anda ingin membeli sendiri dengan menggunakan kad kredit atau kad debit anda boleh terus membuat pembelian dengan menekan gambar di bawah tau! Atau jika rasa susah.. Terus ja whatsapp/sms saya di 0195738234

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=842424a1d0595b76ec4fa03c46e8d755

❤ Anda mungkin tak tahu yang Surirumah pun boleh jadi JUTAWAN!

❤  Teruja sungguh bila dapat tahu banyak Kelebihan Jadi Ahli Shaklee!

❤ Dan yang paling best yang korang mungkin tak tahu, Business Shaklee ini boleh diwarisi tau!

Hubungi saya untuk pembelian atau konsultasi!
Your Shaklee Independent Distributor
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : Ourlovebonding
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!