Tips Hilangkan Sakit Tumit dengan Mudah

Assalamualaikum

Hari ini saya nak kongsi tentang sakit tumit. Dengar macam biasa-biasa je sakit tumit ni. Dah cuba macam-macam tips untuk hilangkan sakit tumit , ubat sakit tumit , tapi masih lagi sakit. Bila dibiarkan plak, sakitnya menjadi-jadi. Bila bangun pagi takut je or nak ‘seriau’ nak pijak lantai. Kalau nak pijak pun kena slow slow sebab memang sakit. Selalunya dalam setengah jam baru ok.

ubat hilangkan sakit tumit

Walaupun dalam keadaan duduk boleh terasa kengiluan sakit walaupun tak berpijak pun. Mula-mula bolehla kita ignore tapi lama-lama tak boleh tahan sebab nak buat kerja pun terganggu. Kadang-kadang tu berjalan lama sikit dah sakit sampai mengakibatkan urat-urat betis and paha pun sakit.

Kalau berjalan banyak, tempat yang dekat pun terasa jauh dan lama, nak buat apa pun terganggu.  Punyalah sakit urat2 disebabkan dok menahan sakit tapak kaki. Rasa macam nak jatuh kalau tak menapak betul-betul.

Siapa pernah mengalami keadaan di atas? Selalu dengar wanita yang selalu jadi. Sakit tumit selalu jadi pada golongan wanita sebab mereka suka memakai kasut bertumit tinggi dalam jangkamasa yang lama. Biasa la, beautiful is pain. hahaha. Biar sakit asal bergaya kan? huhu

Punca Sakit Tumit

Menurut Pakar Perunding Perubatan Pemulihan, dari Utusan Online , Pusat Perubatan Pemulihan KPJ Tawakkal, Dr. Saini Jeffery Freddy Abdullah, kasut yang tidak sesuai merupakan salah satu penyebab terjadinya sakit tumit dan terdapat banyak sebab yang boleh mengakibatkan kesakitan pada tumit dan antara lainnya ialah berdiri terlalu lama ataupun berjalan terlalu lama.

Tambah beliau, sakit tumit merupakan masalah kaki yang kerap berlaku kerana ia terdiri daripada masalah tapak kaki rata, tapak kaki terlalu melengkung, atau aktiviti fizikal seperti berlari yang boleh mencetuskan radang dan kesakitan pada sascia.

“Lazimnya apabila kita berbicara mengenai sakit tumit ia sebenarnya lebih dikenali sebagai plantar fasciitis di mana ia merupakan bengkak atau radang terhadap tisu yang menyokong lengkungan kaki yang dikenali sebagai sascia.

Radang ini disebabkan oleh tiada lengkungan pada kaki serta kaki mendatar yang memberi lebih tekanan serta berulang-ulang pada plantar sascia.

“Selain itu terdapat faktor-faktor lain yang boleh menyebabkan kita mengalami sakit tumit seperti bentuk kaki yang leper dan rendah lengkungan bahagian dalam kaki, bentuk kaki yang mempunyai lengkungan dalam yang tinggi, dan pemilihan kasut yang tidak betul seperti tiada penyokong lengkungan tapak kaki atau bertumit tinggi,” ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Ulas Dr. Saini lagi, sakit yang berpunca daripada plantar fasciitis biasanya berlaku pada langkah pertama berjalan atau selepas tempoh yang lama tidak berpijak dan keadaan ini sering terjadi pada waktu pagi sebaik sahaja anda bangun daripada tidur.

Dr. Saini turut menggambarkan sakit tumit yang dimaksudkan ialah sakit yang tajam, menyucuk, dan kadang kala akan berdenyut dan kesakitan tersebut akan terjadi betul-betul di bahagian tumit (sebelah dalam).

Cara Mengatasi Sakit Tumit

Melakukan Regangan Otot

Antara cara untuk mengatasi masalah sakit tumit adalah dengan melakukan regangan otot kaki. Cara membuat regangan adalah dengan menggunakan hot pack pada bahagian tumit bila bangun pagi dan pek ais pada waktu petang.

index

Menukar Kasut

Kasut juga perlu ditukar. Tak boleh pakai kasut tinggi-tinggi dah tau. Kena pakai kasut yang lebih lembut tapaknya, tanpa tumit yang tinggi dan keras.

high-heels-no-no

Ubat anti keradangan

Akhir sekali altenative ialah ubat anti-keradangan seperti ibu profen juga mampu merawat masalah ini. Tapi kena dapatkan nasihat doktor sebelum menggunakan ubat anti keradangan sebab terdapat banyak kesan sampingan. Selalunya doktor akan sarankan suntikan anti-keradangan yang paling efektif iaitu ‘kenacort’, sejenis kortikosteroid anti radang yang sangat berkesan terus ke kawasan tumit yang sakit sekiranya sakit tersebut berlarutan. Suntikan steroid adalah berkesan melegakan sakit tetapi tidak boleh dilakukan dengan terlalu kerap kerana boleh menyebabkan raptur plantar sascia.

670px-Treat-Plantar-Fasciitis-Step-9

Mahu atasi sakit tumit tanpa ubat yang merbahaya atau tanpa kesan sampingan?

Saya amat sarankan Ostematrix buat anda yang mengalami sakit tumit. Ostematrix Shaklee sahaja mengandungi sumber kalsium dan Vitamin D yang mencukupi dan baik untuk bagi mereka yang mengalami masalah sakit tumit dan kaki.

oste-matrix

Selain itu juga Ostematrix Shaklee ini juga kaya dengan sumber Magnesium. Apa fungsi Magnesium dalam tubuh kita ye? Magnesium bertindak untuk memastikan kalsium dapat diserap oleh badan dengan baik.

Selain menyelesaikan masalah sakit tapak kaki dan tumit dengan pengambilan kalsium juga penting untuk memastikan badan kita tidak mengalami sakit-sakit akibat pertambahan usia . Ini kerana jumlah kalsium dalam tulang kita akan berkekurangan melalui pertambahan usia dari semasa ke semasa.

Bagi mereka yang sedang menjalani fisioterapi amat digalakkan mengambil Ostematrix Shaklee bagi mendapatkan kembali kekuatan tulang kita.

Testimoni Ostematrix Kurangkan Sakit Tumit

Beliau adalah pelanggan saya. Baru cuba satu botol, belum habis lagi pun, dah terasa kesannya yang sakit tumitnya dah berkurangan! 🙂

ubat hilangkan sakit tumit

 

Jika anda ingin membeli sendiri dengan menggunakan kad kredit atau kad debit anda boleh terus membuat pembelian dengan menekan gambar di bawah tau!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=1ecccc0718eb6582398a6147ae61de59

❤ Anda mungkin tak tahu yang Surirumah pun boleh jadi JUTAWAN!

❤  Teruja sungguh bila dapat tahu banyak Kelebihan Jadi Ahli Shaklee!

❤ Dan yang paling best yang korang mungkin tak tahu, Business Shaklee ini boleh diwarisi tau!

Hubungi saya untuk pembelian atau konsultasi!
Your Shaklee Independent Distributor
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : Ourlovebonding
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!