Mealshake Shaklee ada Makanan Sunnah?

Iyer ke tajuk ini? Biar betul? Macam tipu je. “Itu mesti propaganda nak laris produk je ni” – bisik sesorang. hahaha. Sabar sabar. Sebelum nak kata apa2 mari kita baca bagi habis dulu. Dekat mana dalam Mealshake ada makanan sunnah nya. 
Semalam baru ku belek, eh dalam kandungan Mealshake ada Acacia Gum rupanya! Tak percaya boleh tengok di gambar di bawah. 
 

Arabic Gum @ Acacia Gum @ Al-Manna adalah sejenis produk asli dari resin pokok Akasia yang tumbuh di Sudan. Di sebelah barat mereka memanggil Al Manna ini dengan ” Acacia Powder”. Di negara Arab ia digelar “Bread from heaven” kerana Arabic Gum atau Al-Manna ini ada disebut di dalam kitab Al-Quran dalam surah Al-baqarah ayat 57.

“ Dan kami telah menaungi kamu dengan awan (panas matahari di padang pasir) dan kami turunkan kepada kamu “manna dan salwa”, (serta kami berfirman):, Makanlah dari makanan yang baik yang kami telah kurniakan kepada kamu”, dan tidaklah mereka menganiaya kami (sebab mereka kufurkan nikmat  itu) tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri “. – Surah Al-Baqarah Ayat 57

Ia digunakan dalam produk makanan supplement, minuman berkhasiat, dan produk pelangsingan. Gum Arabic menjadi bahan penting dalam bahan makanan, farmaseutikal dan industri.  Tiada bahan emulsifier yang sebaik Gum Arabic, 3 sudu teh Gum Arabic mengandungi lebih fiber mudah larut dari 10 mangkuk oatmeal, 13 lobak merah, 15 biji epal, 44 biji prune dan mengunyah 7 hari Gum Arabic mengurangkan karang gigi dan gusi.  Ia juga menghalang pertumbuhan bakteria pada gusi. Gam Arab ini dikatakan mempunyai kandungan prebiotik semulajadi tertinggi sama fungsi dengan prebiotik yang terdapat dalam susu ibu and 10 kali ganda kaya dengan kalsium yang terdapat dalam susu lembu.

Menurut Wikipedia , “Acacia Gums (Gum Arabic) are considered the richest natural source Prebiotic”. Atau bahasa melayunya, Acacia Gum ini adalah sumber paling tinggi dengan Prebiotik.

Prebiotik itu apa?

Kesan Prebiotik telah disahkan secara saintifik. Banyak kajian keatas sampel najis dan microbiota pada dinding usus manusia menunjukkan ada makanan/bahan/supplement menukar komposisi bakteria dalam usus kepada bakteria baik (Probiotik) terutamanya Bifidobacteria, Lactobacillus dan mengurangkan bakteria penyakit seperti Clostridia dan Salmonella.

Hasil kajian dari penggunaan bahan-bahan kaya prebiotik ada menunjukkan modulasi kepada biomarker sistem imun host dan peningkatan dalam sistem imun ini dikaitkan kepada komposisi microbiota didalam usus yang telah berubah.

Kesan bayi yang diberi susu ibu kepada komposisi microbiota (terutama Bifidobacteria) telah disahkan dari kajian dan memang diketahui susu ibu mengandungi campuran oligosaccharides yang bertindak sebagai prebiotik semulajadi.

Kajian keatas orang dewasa yang diberi prebiotik juga meningkatkan jumlah Bifidobacteria didalam najis dan usus. Peningkatan kualiti najis yang dikeluarkan, pengurangan masalah gastroenteritis (peradangan pada saluran pencernaan yang menimbulkan muntah, diare, atau keduanya dan kadangkala disertai dengan demam atau kram perut) , peningkatan tahap kesihatan, pengurangan ezema ektopik dikaitkan secara langsung kepada peningkatan bakteria probiotik hasil pengambilan produk atau makanana kaya prebiotik.

Ketidak seimbangan komposisi bakteria (probiotik dan patologik) dikenal sebagai salah satu sebab irritable bowel syndrome(IBS). Kajian pengambilan produk prebiotik keatas pesakit masalah IBS mendapati pengurangan tanda-penyakit dan peningkatan tahap kesihatan yang lebih baik.

Kajian kesan pengambilan prebiotik keatas insiden kanser usus mendapati ada pengurangan yang dikaitkan juga kepada pertambahan komposisi bakteria probiotik terutamananya Bifidobacteria.

Pengambilan produk prebiotik terutama oleh remaja dan juga wanita putus haid mendapati terdapat penambahan resapan kalsium dalam usus dan penggunaan kalsium pada tulang walaupun jika tiada perubahan yang dikaitkan kepada komposisi microbiota dalam usus. Resapan mineral seperti Magnesium dan zat besi(Fe) bertambah efisen.



Kesan baik(beneficial) kepada penggunaan tenaga(energy homeostasis), kawalan selera makan (satiety regulation) dan berat badan juga dilihat pada sampel kajian yang menggunakan produk prebiotik. Hipotesis kajian menunjukkan ada kaitan kegemukan dan penyakit kencing manis (type 2) dengan komposisi mikrobiota dalam usus. Kaitan prebiotik dengan peningkatan keupayaan resapan nutrisi melalui usus dan pengurangan endotoxemia juga telah dilihat .
Banyak sungguh kan kebaikan Prebiotik yang boleh didapati dari sumber Arabic Gum @ Acacia Gum @ Al-Manna yang ada di dalam Mealshake Shaklee ini. Patutlah bila ambil Mealshake Shaklee ini ramai yang dapat rasa kesan positive. Shaklee nie ada saintis2 tersendiri. Bukan hantar ke lab luar untuk buat kajian. Jadi sepadan dengan trademarknya, “Sentiasa selamat, sentiasa berkesan dan sentiasa mesra alam”. Bahan-bahan yang digunakan semua adalah bahan yang terbaik dan semula jadi. Tiada dadah atau bahan merbahaya tau. Sebab itu semua produk shaklee ada kelulusan KKM yang tak perlu diragui lagi 🙂 
Bila baca kebaikan prebiotik di atas patutlah dan sepadan dengan kesan sampingan selepas mengambil mealshake. 

Kebaikan atau kesan sampingan Mealshake yang perlu anda tahu. 

  • Membantu menambahkan berat badan bagi orang dewasa atau kanak2 setahun ke atas. 
  • Membantu memberi selera makan untuk orang dewasa atau kanak2 setahun ke atas. 
  • Membantu dalam masalah sembelit yang dihadapi kanak2 setahun ke atas. 
  • Membantu memberi tenaga berpanjangan
  • Membantu membekalkan nutrisi yang mencukupi untuk keperluan badan. 
  • Membantu di dalam sistem imun kanak-kanak. Anak yang mengambil Mealshake terbukti jarang sakit dan demam. 
Jadi Jangan lepaskan peluang untuk dapatkan Mealshake di kala tengah promosi nie. Promosi hebat tau!! Beli 3 FREE 1!! Serius berbaloi sangat rembat 3 can terus!!! Time ini la nak rasa murah pun. Hihi.. Jangan lepaskan peluang tauu!!! 

Hubungi saya terus untuk order dan pertanyaan lanjut tentang vitamin shaklee? 

Hubungi number saya yang tertera di bawah yea!

Your Shaklee Independent Distributor Mamaa Adamia
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : https://www.facebook.com/Ourlovebonding
Pengedar Shaklee Sungai Petani
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com
♥ Facebook : Mamaa Adamia


COD Vitamin Shaklee Sungai Petani – Alor Setar – Gurun

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Your Shaklee Independent Distributor Mamaa Adamia ♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234 ♥ FB Page : https://www.facebook.com/Ourlovebonding https://www.facebook.com/Pengedarvitaminsungaipetanikedah ♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

Berminat tentang produk Shaklee?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Mamaa Adamia
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : https://www.facebook.com/Ourlovebonding
https://www.facebook.com/Pengedarvitaminsungaipetanikedah
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

2 Comments
  1. September 3, 2014
  2. June 23, 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!