Cara Mengatasi Masalah susah tidur atau Insomnia

Insomnia atau masalah tidak dapat tidur , adalah gangguan tidur di mana terdapat ketidakupayaan untuk tidur atau kekal tidur lama seperti yang diinginkan. Masalah insomnia ini menjadi masalah yang besar apabila ianya mengganggu produktiviti anda di tempat kerja. Anda akan mengantuk di tempat kerja, tidak boleh fokus, rasa macam nak demam dan pening kepala. 

Berikut adalah tips yang mungkin dapat membantu anda bagi mengatasi masalah sukar tidur atau insomnia ini. 


  1. Buat jadual waktu untuk tidur. Masa tidur hendaklah tetap. Setkan masa, contoh jam 10 malam wajib tidur. Tak kira anda penat atau tidak, mengantuk atau tidak, paksa diri untuk disiplin kan diri.
  2. Bilik tidur hendaklah menenangkan. Jangan semak samun, bau masam. Bilik hendaklah mempunyai ruang udara yang mencukupi.
  3. Sukan! Buat diri letih di siang hari! Tak semestinya sukan berat, sukan ringan2 seperti berjalan kaki pun dah cukup. 
  4. Elakkan minum teh dan kopi sebelum tidur yea.  Sebaiknya gantikan dengan segelas susu suam. Sedap!! 
  5. Sebelum tidur boleh buat senaman ringan seperti yoga, atau dengar alunan muzik yang menenangkan, bagi yang islam, dengar alunan zikir atau bacaan al quran. InsyaAllah, jiwa tenang, senang tidur.

Insomnia ni perlu ke ambil pil tidur atau ubat nak bagi mengantuk seperti ubat batuk?? Ohh jangan! Tidak sama sekali! Jangan sesekali ‘ajar diri’ bergantung pada ubat-ubat yang berasaskan dadah! Takut nanti jadi kebergantungan pada ubat pula bila nak tidur!

Kalau nak juga cari vitamin untuk mengatasi masalah susah tidur atau insomnia, saya cadangkan anda cuba Ostematrix!  

Beberapa kajian menunjukkan yg insomnia dikaitkan dgn kekurangan MAGNESIUM. Magnesium ini adalah mineral yg membantu otot dan saraf kita lebih releks yg turut membantu kita utk tidur dengan lebih lena.
 
Pada org yg berumur, menurut kajian yg dibuat penambahan supplemen MAGNESIUM telah menunjukkan perubahan pada kualiti tidur dgn mengurangkan hormon kortisol yg menganggu tidur mlm dgn lena, Magnesium juga boleh membuatkan kita lebih releks dan bersifat anti stress
.

Semasa kita tidur, otot dalam badan akan bergerak dan meregang untuk persediaan pada esok hari dan magnesium diperlukan untuk bekerja dgn kalsium bg membantu otot kita mengecut dan berehat. Kalsium dalam badan membantu untuk otot mengecut dan magnesium pula membantu utk otot releks, Bermakna tanpa magnesium otot tidak boleh berehat selepas mengecut yg membawa kepada tidur yg tidak lena dan kiga kekejangan otot juga boleh berlaku. Ok paham tak apa kaitan Ostematrix dengan insomnia. Sebab Ostematrix ini bukan sekadar kalsium! Macam-macam kebaikannya tau!

 Antara kebaikan Ostematrix yang lain ialah:

  • Sumber kalsium bagi yang tak suka susu!
  • dapat membantu mengatasi sembelit!
  • dapat membantu menghilangkan sakit pinggang, sakit badan!
  • Bantu hilangkan cramp kaki!
  • Bantu redakan senggugut!!

Jadi bagi adik kakak abang yang ada masalah susah nak tidur ini, bolehla cuba tips di atas atau boleh cuba Ostematrix. InsyaAllah akan sangat membantu anda. Tak cuba maka tak tahu lagi lah kan? 🙂 
Jika berminat nak dapatkan atau pertanyaan boleh terus hubungi saya di nombor yang tertera di bawah yea. Saya juga Pengedar Shaklee Sungai Petani, saya boleh terus hantar ke depan pintu rumah anda! 🙂 

Your Shaklee Independent Distributor Mamaa Adamia
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : Ourlovebonding
Pengedar Shaklee Sungai Petani
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Berminat tentang produk Shaklee?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Mamaa Adamia
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : https://www.facebook.com/Ourlovebonding
https://www.facebook.com/Pengedarvitaminsungaipetanikedah
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!