Cara Sukat Dose Ubat Demam

Sekarang musim demam kot? Mula2 Damia demam. Sekarang Adam pula. Adam jarang demam. Bila demam risau la pula. Damia pula kerap juga lah. Hb rendah dengan Damia dilahirkan pra matang adalah salah satu faktor badan Damia tak tahan. Sekarang tgh batuk dan selsema pula. Malam2 Allah je yang tahu. Kesian tengok anak batuk.

Ok saja ja aku nak tulis pasal benda ni sebab aku pun baru tau. Ubat demam ada banyak jenis. Ubat yang selalu klinik swasta bagi yang warna oren tue 250mg. Kalau klinik kerajaan bagi yang 120mg tue. Aku baru tau yang dose ubat adalah sepatutnya mengikut berat. Patutlah bila bagi 2ml, lambat beno nak kebah demam Adam. Adam aku rasa dah 15kg dah kot. Selain Nutriferon aku bagi juga ubat demam sebabnya takut suhu naik mendadak tengah malam.
PCM: 15mg/kg

15mg x kg / dose x 5

ex:    15mg x 15 kg  X 5
250 ATAU 120 

= 4.5 ml

4.5 ml adalah dose pcm utk Adam

kiraan ini mengikut berat fahim iaitu 15 kg dan menggunakan pcm 250 mg

** Dose PCM ada 2 iaitu 120mg / 250 mg
Clear tak kawan2? Hari ini dah mula sekolah dah. Sekolah sehari lepas tue esok cuti Maal Hijrah. Ikutkan hati, tak mau g sekolah dengan anak2 tak sihat nie. Tapi disebabkan cuti dah habes. Makanya aku p sekolah kejap je japg. Nak minta balik awal. Bagi tak bagi nak balik awal gak. Setakat nie Alhamdulillah sekolah dan pentadbir sangat memahami. updated: akhirnya aku tak p sekolah sebab rasa badan Damia pon panas balik.
Anak2 demam adalah perkara biasa. Tanda badan anak sedang lawan dengan virus di dalam badan. Tetapi jika berlarutan lebih 2 hari kena bawak juga doktor utk check tau.
Anda boleh berikan anak anda Mealshake utk memberikan anak anda khasiat yang secukupnya untuk badan anak anda jadi anak akan lebih tahan daripada terkena jangkitan. 

Nutriferon juga membantu untuk menaikkan balik sistem imun. Memang wajib ada di rumah saya. Kalau saya rasa nak demam, saya ambil 1 sacket, esoknya Alhamdulillah dah rasa sihat.. Semua dgn izin Allah. 


Berminat?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Mamaa Adamia
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : https://www.facebook.com/Ourlovebonding
                     https://www.facebook.com/Pengedarvitaminsungaipetanikedah
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com
Berminat tentang produk Shaklee?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Mamaa Adamia
♥ SMS | WhatssApp : 019-5738234
♥ FB Page : https://www.facebook.com/Ourlovebonding
https://www.facebook.com/Pengedarvitaminsungaipetanikedah
♥ Email : dinkygurlz@yahoo.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!